0:best 1:pionier 2:prf-n 3:prf-w 4:dester 5:prf-z {ani} {-} {+}
Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleer

Missie en visie

De missie van de school 
De Ster is een PI-school en geeft onderwijs aan kinderen in de groepen 1 tot en met 8 in de leeftijd van 4 tot ongeveer 12 jaar. De kinderen hebben een observatievraag en gedragsproblemen of sociaal-emotionele problemen, veroorzaakt door (veelal) psychiatrische problematiek die het leren en functioneren in de weg staan.
Naast het verzorgen van onderwijs richten we ons primair op het ontwikkelen van de eigen identiteit van de kinderen, het aangaan van contacten, het aanleren van gewenst gedrag, gewoontevorming en het omgaan met gevoelens. Wij stimuleren de ontwikkeling in cognitie en gedrag, zodat de leerlingen beter functioneren in school en optimaal profiteren van het huidige en toekomstige onderwijsaanbod. Daarnaast zetten wij ons er voor in dat kinderen weer plezier krijgen in school. Hiertoe bieden wij de juiste aanpassingen in de leeromgeving en geven wij advies over de beste vervolgschool. Tijdens dit proces betrekken, informeren en ondersteunen wij de ouders/verzorgers. PI-school De Ster heeft tot doel voor al onze leerlingen onderwijs op maat te bieden en het gedrag van kinderen zo te beïnvloeden dat zij met een verbeterd perspectief op andere scholen hun schoolloopbaan kunnen vervolgen.

Onze aandachtspunten voor het schooljaar 2017/2018 staan beschreven in het jaarplan. Dit jaarplan kunt u op deze website vinden onder het kopje downloads. 

Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend en veilig weet.
In onze pedagogische aanpak zijn we enerzijds gericht op begrip en acceptatie van beperkingen van de leerling, anderzijds zijn we voortdurend op zoek naar het vergroten van de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden. 
De belangrijkste voorwaarden voor het bereiken van onze missie is het organiseren van een veilige onderwijsomgeving. In deze onderwijsomgeving willen we in ons onderwijsaanbod zorgdragen voor het vergroten van autonomie(zelfstandigheid), competentie en het herstellen/versterken van de ontwikkeling van relaties die voor het kind belangrijk zijn. Het leren van de schoolse vaardigheden is daarbij voor ons zowel doel als middel.

Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
- interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs
- onderwijs op maat geven: differentiëren
- gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
- een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
- kinderen de gelegenheid geven explorerend en spelend te leren

"Spelen is de meest wezenlijke bezigheid van een kind in een wereld die nog van alles kan blijken te zijn" (Langeveld)

Visie op leren
Alle kinderen op onze school hebben extra ondersteuningsbehoeften. Dat heeft te maken me onze specifieke doelgroep. Het leren kan hierdoor bemoeilijkt worden/zijn.
De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leerkrachten geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken passend bij de doelgroep. 

Om te komen tot goed onderwijs aan onze kinderen zijn de volgende uitgangspunten van belang:
-  respectvol communiceren met kinderen en ouders
-  uitgaan van de mogelijkheden van een kind
-  pedagogisch klimaat van rust, veiligheid en vertrouwen
-  uitdagende leeromgeving
-  doelgericht en planmatig werken aan cognitieve en 
    sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen
-  rekening houden met de mogelijkheden, beperkingen en 
    belevingswereld van de kinderen
-  kinderen positief benaderen middels de competentiegerichte
    benadering. We werken samen met zorginstellingen, bijv. convenant met

    de Bascule en samenwerken met het MOC/Triversum
-  ouders/verzorgers betrekken bij de ontwikkeling van hun kind op school
-  samen met de ouders het kind stimuleren zich te ontwikkelen naar 
    hun mogelijkheden
-  professioneel samenwerken met de verschillende zorgpartners volgens 
    het principe: één kind, één plan
-  als team gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor de 
    ontwikkeling van alle leerlingen

Visie op identiteit
Onze school is een school voor speciaal onderwijs. De aandacht voor algemene levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs.